neděle 9. října 2011

Jeden den (Recenze)

Konečně přišel říjen a s ním i další várka filmů do českých kin. Mezi nimi i romantické drama Jeden den, které jsem si nemohla nechat ujít.

Někdo si může říct, že tohle bude jen další dopředu předvídatelná, devadesáti minutová záležitost, která nestojí za zbytečné vyhazování pěnez. Možná díky tomu tento filmový žánr v poslední době tak trochu "upadá". Neustále se točí romantické komedie s omrzelým a někdy až nevkusným humorem a s nutným, omšelým happyendem. Tohle ale není případ Jednoho dne.

Celý film bych rozdělila na dvě části: první a druhou polovinu. V té první se 15. července, v den Svatého Swithina, seznamujeme s Emmou (Anne Hathaway) a Dexterem (Jim Sturgess). Čerstvými absolventy vysoké, kteří stojí na pokraji vstupu do nové fáze života.

Právě první polovinu filmu bych popsala jako milý, příjemný úvod, který neurazí, ale ani nenadchne. Zvrat nastává kolem roku 1998, kdy se film přehoupne do druhé části. Zde se z průměrného romantického filmu, stává úžasný divácký zážitek. Zážitek, jenž je dobrým filmovým zpracováním knižní předlohy. Právě ta je pro celý film klíčová. A může se stát, že si nakonec třeba řeknete, že díky té druhé, ta první část "tak" špatná nebyla.

Pokud čekáte klasický románový příběh, musím vás zklamat. Emma a Dexter spolu hned nezačnou žít a ani se hned nerozejdou. Jejich a celkový příběh filmu je zcela jiný. V den, kdy se seznámí, se stávájí něčím víc. Víc než přáteli na celý život. Víc než dvojicí zamilovaných. Ale protože se jejich cesty musí rozejít, rozhodnou se, že se setkají každý rok na svátek Svatého Swithina podobu dalších 20 let. Tedy v den, kdy se potkali. A tak se my, diváci, stáváme svědky jejich vzestupů a pádů, úspěchů a prohry. Přesvědčíme se s nimi, jak hořký život někdy dokáže být.

Herecké obsazení nebylo špatné. Jim Sturgess svoji roli zvládl velmi dobře a líbila se mi i Anne Hathaway, o které na internetu kolují dohady, že nejspíš nebyla vhodnou volbou pro Emmu Moorley. Ve vedlejších rolích jsme mohli vidět Patriciu Clarkson, Romolu Garai či Kena Stotta.

Skvělým doplňkem byla krásná hudba od Rachel Portman a pak malebná krajina Skotska, Anglie a Francie. Ráda bych ještě zmínila pěkné udávání letopočtu. I když si nejsem jistá, jestli to na ty, kteří nečetli knižní předlohu, nepůsobilo moc zmateně.

Co bych filmu vytkla je místy až příliš rychlý náčrt některých let a pár vynechaných scén. (Na což přijdou znalci knihy). Na druhou stranu, ale chápu, že do filmu dát prostě všechno nejde a tak se jich třeba dočkáme na dvd.

Jeden den asi nebude filmem, který zaujme všechny diváky (o tom vypovídají některá hodnocení na filmových databázích), ale sama za sebe mohu říct, že zklamána nejsem. Snímek splnil má očekávání. V kině jsem se zasmála, zamyslela, zasnila a ukápla i nějaká ta slzička. Takže pokud máte rádi romantické drama, nemusíte se bát, že tento film vám ho zkazí. Moje hodnocení: 76%