sobota 3. září 2011

Agora (Recenze)

Musím říct, že k tomuto filmu jsem se chystala poměrně dlouho. Ta dlouhá doba od preméry nebyla příčinou toho, že bych byla na pochybách zda tento snímek bude mým šálkem čaje, ale jednoduše proto, že jsem poměrně zapomnětlivý typ člověka a některé věci mi zkrátka trochu dýl trvají. Ale to bych se vydala zcela jiným směrem než mám namířeno.

Agora je historický, výpravný velkofilm, jehož hlavní náplní je příběh o jedné neobyčejné a statečné ženě a o náboženských konfliktech v Egyptě v období zániku římského impéria. Není to typ filmu, který každému padne do noty, ale za mě říkám ano.

Už na začátku filmu potkáváme ženu jménem Hypatia, dceru zdejšího vůdce pohanů v Alexandrii. Spolu se svým otcem žije na území Agory, chrání knihovnu s obrovským pohanským bohatstvím. Hypatia zde působí jako učitelka filosofie, která je této vědě plně oddána a vkládá do ní svou veškerou víru. Filosofie je její velkou vášní a svým způsobem i záhubou.

Píše se rok 391 našeho letopočtu a mezi obyvateli Alexandrie se objevují první nepokoje. Ze začátku jde pouze o slovní hádky, vyzívání na souboje a urážení víry "těch druhých". Ale každému je jasné, že to je pouze začátek. Když je pohanská víra zostuzena křesťany a pohané se rozhodnou pro odvetu, dojde k velkému krveprolití a pohané hledají bezpečí za branami Agory, posvátné knihovny. Rozkaz římského císaře ale zní jasně: "Bude vám odpuštěno, pustíte-li věřící v Ježíše Krista do Agory." Což znamená jediné: posvátné místo bude zpustošeno. Zoufalí pohané v čele s Hypatií se na útěku snaží zachránit co nejvíce knih.

Agora je podle mě velmi povedený a zajímavý historický film. Herecké výkony jsou přesvědčivé. Rachel Weisz coby Hypatia podává velmi dobrý výkon a nezaostávají za ní ani jiné postavy.

Režisér Alejandro Amenábar pojal tuto část starověké a ne pro všechny známé historie velmi dobře. Nediktuje divákovi co si má přesně myslet, ale podává mu tento kousek historie stylem "Tady to máte. Přeberte si to podle svého." A tím mu dává téma k zamyšlení.

Problémem většiny historických filmů je, že nikdy nikdo z nás už nezjistí, jak to tehdy doopravdy bylo. A pro zpestření děje se často stává, že film ve výsledku realitě odpovídá sotva z jedné pětiny. A filmu to často uškodí. Tohle ale nemůžu říct o tomto díle. Nejsem v této části historie příliš znalá a o Hypatii slyším v poprvé, ale celkové zpracování mi padlo tak do oka, že si troufám tvrdit, že bych i větší odchýlení autorům odpustila. Jediné, co bych scénáři vytkla, by byly nudné chvíle, které se občas vyskytly.

Ráda bych zde ještě vyzdvihla práci výtvarníků a počítačových expertů. Kulisy jsou krásné a věrohodné a to byla jejich většina vyrobena digitální formou.

Agora je celkově velmi zajímavý film se ztrhujícím příběhem o ženě, která předčila svoji dobu a o vlivu náboženství na lidské osudy a vědecké poznatky na několik století dopředu. Moje hodnocení: 73%