neděle 16. října 2011

Půlnoc v Paříži (Recenze)

Woody Allen se vrací a se svojí fantasmo pohádkovou cestou Paříží uvádí dívaky do nostalgie a chvilkového zapomnění. Nevím, jak jinak definovat novinku tohoto slavného režiséra. Na svůj věk má stále potenciál, který umí využít. Na rozdíl od některých dnešních hollywoodských tvůrců. Jeho filmová novinka Půlnoc v Paříži, je přesně taková, jaká by měla být.



Už když film začíná, je nám jasné, že půjde o nádhernou podívanou. Nasvědčují tomu několika minutové záběry z tohoto města.

Poté se seznamujeme s budoucím manželským párem. Spisovatelem, beznadějným romantikem a obdivovatelem 20. století, Gilem (Owen Wilson), který se živí jako autor scénářů pro hollywoodské filmy. Jeho velkým snem je napsat kvalitní román, na kterém už tak dlouho pracuje. Stát se druhým Hemingwayem nebo Fitzgeraldem (se kterým sdíli podobný osud). Ze všeho nejradši by dal doma v Americe výpověď a přestěhoval se do Paříže. Tuto představu s ním ale nesdílí jeho snoubenka Inez (Rachel McAdams). Pro ni Paříž znamená nucenou dovolenou. Nemůže dočkat návratu do Ameriky a za žádnou cenu se nehodlá vzdát svého domu s bazénem v Beverly Hills.

A zatímco se jednoho osudného večera jde Inez bavit s přáteli a Gil se jen tak toulá pařížskými ulicemi, stane se něco neuvěřitelného. Z jedné kouzelné, trochu zapadlé uličky jezdí přímo o půnoci starodávný automobil, který Gila odveze přímo tam, o čem vždycky snil. Na místo, kde potkává celou řadu historických osobností jako E. Hemingwaye (Corey Stoll), F. S. Fitzgeralda (Tom Hiddleston) s jeho manželkou Zeldou (Alison Pill), Gertrude Stein (Kathy Bates) či S. Dalí (Adrien Brody). Seznamuje se s P. Piccasem (Marcial Di Fonzo Bo) a jeho kouzelnou milenkou Adrianou (Marion Cotillard).

To na Gila velmi zapůsobí a rád se na tato místa vrací. A zatímco my, diváci, objevujeme spolu s hlavním hrdinou jeho pravé já, kocháme se krásou této evropské metropole a necháváme se unášet kouzlem dřívější doby, Gil si sám začně uvědomovat, že jeho vztah s Inez nejspíš nebude to pravé ořechové.

Herecké obsazení je dokonalé. Owen Wilson se oprostil od svých někdy až přílis komediálních prvků. Postava spisovatele Gila mu opravdu sedla a jeho "transformace" do mladší verze Allena byla vážně skvělá. Rachel McAdams tu vidíme v trochu jiném světle a svoji úlohu zvládá více než věrohodně. Také bych ráda pochválila obsazení všech historických velikánů v čele s Adrienem Broodym, který si svoji pasáž užil dokonale. Kdo se mi ale líbil nejvíc, byla Marion Cotillard. Její ztvárnění atraktivní, snílkovské ženy Adriany bylo dokonalé. Tento francouzský klenot neustále dokazuje, že je jednou z nejlepších hereček současnosti.

Ráda bych zde ještě upozornila na nádhernou krajinu, která je skvělým doplňkem a na pár vtipných dialogů, které vznikají díky propojení současnosti s minulostí. Příjemně se také poslouchá vhodně zvolená hudba.



Půlnoc v Paříži je milý, pohodový film s inteligentním humorem. Který ale nemusí ocenit všichni, kteří se o literaturu a kulturu tolik nezajímají či jim uvedená jména nic neříkají. A i když konec snímku sebou přináší trochu ohrané klišé, na kvalitě filmu to nic nemění. Moje hodnocení: 80%

3 komentáře:

  1. Přesně tak. Půlnoc v Paříži je strašně příjemný a pohodový film, u kterého se člověk dobře pobaví. Výborní a hlavně strašně sympatičtí herci. Woody prostě na ty roky ještě pořád umí :)

    OdpovědětVymazat
  2. Woodymu tyhle romantické "blbůstky" (zní to hrozně, ale na vážnosti mu to neubírá) co začal natáčet po roce 2000 náramně sedí. Jsou to takové učebnicové pseudo-romantické komedie, jimiž by se měla většina amerických filmařů řídit. Možná by pak nevznikala co rok taková halda nekoukatelného, beztvarého a ryze komerčního blivajzu. Woody zraje jako víno, jen tak dál!

    OdpovědětVymazat
  3. Přesně tak :) Podle mě tenhle film i ukazuje, že ne vždycky musí mít zápletka tragický až někdy kýčovitý děj, aby byl film dobrý. Já osobně jsem si po shlédnutí Půlnoci v Paříži odnesla sebou příjemný pocit..

    OdpovědětVymazat