úterý 7. února 2012

Nebezpečná metoda (Recenze)

David Cronenberg patří mezi rozporuplné režiséry. Jeho kariéra se skládá z úspěšných snímků, které se staly legendou, ale také z propadáků, na které se raději zapomnělo. Po snímku Východní přísliby následovala pauza v jeho kariéře a zasloužené povýšení do kategorie uznávaných a respektovaných tvůrců. Nyní se ale vrací a ve svoji dlouho očekávané novince Nebezpečná metoda znázorňuje počátky psychoanalýzy.

Už když film začíná, je divákovi jasné, že nepůjde o žádnou komedii, ale o místy až ponuré drama vyprávějící významnou kapitolu v dějinách psychologie.

Píše se rok 1904 a prozatím neznámý psychiatr Carl Jung (Michael Fassbender) stojí před velkým objevem. Objevem, který ho zapíše do historie psychologie. Hlavním dějištěm celého snímku je nemocnice v Curychu, kde Jung žije se svoji manželkou Emmou (Sarah Gadon), a kam je právě převážena nová pacientka. Sabina Spielrein (Keira Knightley) vykazující známky hysterie se stane první pacientkou, na které byla vyzkoušena Jungova experimentální léčebná metoda psychoanalýza.

Psychoanalýza, která způsobí zvrat v dosavadních psychologických poznatcích, se prokáže jako úspěšná a umožní vznik přátelství mezi Sigmuntem Freudem (Viggo Mortensen) a Carlem Jungem. A zatímco dochází k vzájemnému korespondování a návštěvování, Freud požádá Junga, aby se pokusil vyléčit psychiatra a jeho dlouholetého přítele Ottu Grosse (Vincent Cassel), jenž je podle Freudových slov drogově závislým a nemorálním člověkem. Grossovy názory a vzdorné postoje Junga spíše inspirují než odrazují a pod jejich vlivem odhazuje své morální zásady a začiná milostný vztah se svou pacientkou Sabinou.

Snímek, plný ambicí ze strany režiséra a očekávání ze strany fanoušků a kritiků, se v zahraničí setkává se smíšenými kritikami. Jedni ho vychvalují až do nebes, druzí jsou zklamáni a zůstávají u průměrného hodnocení díky nevyužitelnému potenciálu.

Herecký koncert v podání hlavních představitelů je jedním z hlavních důvodů, který z lehce nadprůměrného snímku vytváří solidní drama. Michael Fassbender, jak už bylo mnohokrát řečeno, zažívá průlomový rok a zaslouženě na sebe ztrhává pozornost médií a publika. Těžko říct, zda-li role sedla jemu či on ji. Bez debat ale zůstává, že jeho výkon je perfektní. Pozadu nezůstává ani Viggo Mortensen a Vincent Cassel, kteří i přes tak málo prostoru, který dostali, hrají velmi dobře a věrohodně. Kdo ale stojí za zmínku je Keira Knightley v roli psychicky narušené Jungovy pacientky. Dle mého názoru svůj part zvládla perfektně a především v druhé polovině filmu o svém hereckém talentu přesvědčí i její nejzarputilejší odpůrce. Co mi ale vrtá hlavou a co nechápu, je naprostá absence herců v nominacích na nejrůznější prestižní ocenění.

Hudba, v podání Howarda Shorea, byla příjemným doplňkem. Režie a kostýmy se také vydařily. Co ale ve snímku poměrně hodně vázne jsou dialogy a celkový spád. Jedná se o dobové drama s psychologickým pozadím takže je logické, že rozhovory mezi postavami budou v duchu tohoto tématu. Realita je ale jiná. Z více jak 75% jsou neustále dokola omílány odborné výrazy, které nejspíš psychologií nedotčený divák moc neocení. V ději filmu se začně ztrácet a z kina vyjde zmaten.

Možná se jedná pouze o můj osobní názor, ale ke konci snímku jsem se nemohla zbavit dojmu, že zde něco chybí. Nevím, co to něco přesně je, ale něco tu scházelo. Přišlo mi, že vztahy, jak mezi Freudem a Jungem, tak mezi ním a Sabinou, jsou nedotažené. Neobsahují patřičnou a zaslouženou hloubku a ani propracovanost. Konec filmu pak vyznívá až trochu zmateně, jako kdyby filmařům při jeho natáčení už nezbývalo moc času a tak zkrátka v rychlosti natočili pár záběrů a práce byla hotová.

Cronenbergova Nebezpečná metoda (A Dangerous Method) není špatným filmem, je to dobré drama vykreslující dané období. Jeho velkým nedostatkem je ale nevyužitý potenciál, tento film měl navíc. Nebýt perfektního hereckého obsazení (hlavně Michaela Fassbendera a Keiry Knightley) stal by se průměrným a snadno zapomenutelným snímkem. Moje hodnocení: 78%