neděle 4. března 2012

The Artist (Recenze)

Michel Hazanavicius. Jméno tohoto režiséra až do nedávné doby nebylo moc známé. Změna nastala na začátku tohoto roku a doslovný obrat o 180 stupňů přišel při letošním předávání Oscarů, kdy tento doposud neznámý francouzský režisér obdržel cenu za Nejlepší režii. Jeho průlomovým snímkem, který si také odnesl pozlacenou sochu a to za Nejlepší film, je komediální němé drama The Artist.

Ano, čtete správně. Skutečně i teď v roce 2012, v době, kdy většinou největším úspěchem filmů bývá nesčetné množství počítačových efektů a kdy herecké obsažení je složeno z populárních ačkoli ne tolik talentovaných herců, byl natočen němý film. A přes velké překvapení některých jedinců, je snímek nejenže kvalitní, ale také úspěšný.

Děj se odehrává ve filmovém prostředí Los Angeles dvacátého století. Období kolem roku 1927 znamená obrovský úspěch a slávu hvězdy filmového plátna George Valentina (Jean Dujardin). Jeho kariéra se ocitá na vrcholu a nabídky na další němé snímky neustále rostou. A spolu s nimi roste i Georgovo ego. Sláva mu vynesla manželku Doris (Penelope Ann Miller) z vyšších společenských vrstev, do práce ho pravidelně vozí šofér Clifton (James Cromwell) a početný zástup fanynek dychtících po podpisu George Valentina.

Jeho idylický slavný život se ale změní ve chvíli, kdy do Hollywoodu vstoupí nový trend - mluvený film. Němý film tak ustupuje do pozadí před mluveným a od herců se očekává, že automaticky přejdou na novou a lepší techniku. George s tím ale nesouhlasí, odmítá tento nový fenomén a ze dne na den se z jedné největších hvězd stává troska, kterou už na ulicích nikdo nepoznává. Filmový magnát Al Zimmer (John Goodman) je nucen Valentina vyhodit. A zatímco George postupem času upadá do zapomnění, Zimmer vítá nové, populární tváře v čele s usměvavou vycházející hvězdou Peppy Miller (Bérénice Bejo).

Herecké výkony jsou neuvěřitelné. Přestože se jedná o němý film, herci dokázali svým postavám vštípit natolik silný charakter a bezmeznou věrohodnost, že si divák leckdy ani nevšimne, že postavy nemluví. Tento popis platí nejen na ústřední dvojici Jeana Dujardina a Bérenice Bejo, jenž byla právěm nominována na různá ocenění včetně cen Akademie, ale i na vedlejší postavy v podání Johna Goodmana či Jamese Cromwella.

Dále bych ráda pochválila skvělou hudbu Ludovice Bource (rovněž oceněnou Oscarem), která výborně doprovází jednotlivé scény a dává jim ten správný ráz. A velký hold patří také již zmíněnému Michelovi Hazanaviciusovi, který nejenže režíroval celý snímek a svoji práci zvládl na výbornou, ale tento nadějný rodák z Francie se také postaral o scénář a dialogy mezi postavami. Fakt, že se na konci února stal čerstvým držitelem Oscara je dostatečnou odměnou za tak brilantní výkon.

V podstatě nemám, co bych filmu vytkla. Odcházela jsem z kina naprosto spokojená což se mi už dlouho nestalo. The Artist je výborným filmem, který rozhodně vstoupil do dějin světové kinematografie a oslnil již spoustu diváků. Moje hodnocení: 85%